Így nevelj jól gyereket most!

2020 április 2.
Így nevelj jól gyereket most! bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva

Korábban már beszélgettünk arról, hogy milyen nehézségekkel kell szembenéznünk a mostani időszakban. B. Szirtes Dóra Montessori pedagógusként, a módszer szakértőjeként egy másfajta látásmód segítségével arra hívja fel a figyelmünket, hogy ne engedjük, hogy a fogyasztói társadalom nyomása rossz útra vezessen. Számos praktikus tippel, szívet melengető ötlettel pedig arra buzdít minket, szülőket, hogy a családi béke előtérbe helyezése mellett oldjuk meg a mindennapok nehézségeit.

B. Szirtes Dóra
B. Szirtes Dóra Montessori pedagógus

Mit gondolsz, hogyan tehetjük egyszerűbbé ezeket a feszültebb helyzeteket?

Olyan teendőket próbálunk otthonra adaptálni, amelyek eddig nem oda tartoztak és valójában, most sem oda valók. Éppen ezért az otthoni, eddig megszokott életmódunkba és szabályrendszerünkbe kell beépíteni az új feladatokat, és nem az iskola, óvoda vagy munkahely rendszerét kell hazavinnünk.

A Montessori pedagógia kicsit másképp gondolkodik a megszokottnál: AZ ELSŐ A CSALÁD! A családi béke, a családban élők lelki békéje, nyugalma, elfogadása, megértése és viselkedésének tolerálása mindenekelőtt kell, hogy álljon. Vagyis: hiába akarod a matekot tolni a 8 éves fejébe, ha ő szorong, mert nem érti, mi zajlik körülötte. Előbbre való az ő megnyugtatása és félelmének feloldása, minthogy kész legyen a házi feladat. Vagy: a folyamatosan nyűglődő, matricává váló kisgyerek viselkedésével jelezi, hogy „érzem, hogy valami nem oké, megijedtem!”. Előbbre való saját magam megnyugtatása és stabilizálása (ezáltal a gyermeké), mintsem a gyerek passzolgatása családtagról családtagra, hogy dolgozhass. Mivel egy hosszabb átmeneti időszakról beszélünk (nem hetekről, hanem hónapokról), a megoldásainkban is hosszú távon kell gondolkodni. Éppen ezért az első időszakban várhatóan gyengén teljesít majd a gyerek a suliban, a szülő a munkában, az ovis túlpörög. Ezt az időszakot el kell engedni!

Montessori eszköztárából a megfigyelés módszere segíthet nekünk a legtöbbet. Én így adaptáltam otthonra:

  1. Állj meg!
  2. Lépj egyet hátra!
  3. Figyelj meg!

Amikor van egy visszatérő konfliktus, vagy érezzük, hogy napjában többször feszült a légkör, ez a módszer kiválóan felfedi a valódi oko(ka)t. Sokszor bagatell dolgok okozzák őket, pl. kevés folyadékbevitel, éhség, nem megfelelő időzítés, hirtelen tevékenységváltás, kudarcérzet, szorongás. Némi megfigyelés után (3 napon belül) meglesz a válasz! Ne féljünk annak megfelelően változtatni!

Így nevelj jól gyereket most!

Sokszor a szülők legnagyobb problémáját az okozza, hogy nem tudják biztosítani a gyerekek egész napos elfoglaltságát. Mit tanácsolsz?

A gyerekeket nem kell egész nap lefoglalni, szórakoztatni. Születésük pillanatától hajtja őket egy belső motor az elválás felé, a világ felfedezésén keresztül. A lényeg, hogy nekünk, szülőknek kell megtanulnunk megfelelően terelni a gyerekeket kibontakozásuk útján, és nem a gyerekeket kell megtanítani egyedül játszani – ők csinálják maguktól, ha hagyjuk.

Az, hogy egy gyerek nem tudja elfoglalni magát önállóan, lehet életkori sajátosság (a szeparációs szorongás időszakaiban). Ezen időszakokon kívül mintakövetésről beszélhetünk, azaz tőled azt tanulta, hogy nem kell ellennie egyedül. Emiatt senki se érezze rosszul magát, a minket körülvevő fogyasztói társadalom azt sulykolja belénk, hogy 0-24 szórakoztatnunk kell a gyerekeinket, lemaradnak, ha nem járnak foglalkozásokra, különórákra. Lássuk be, sokan éreztétek, hogy ez valahogy nem jó így. Most szembesülünk a hatásaival, az önállótlan gyerekkel. Sose késő szemléletet váltani!

Így nevelj jól gyereket most!

Teremtsünk otthon minél több lehetőséget az önállóságra (fellépő, nyitott polcokon elérhető játékok, stb.) és hagyjuk önállónak lenni! Ha szabadon választhat tevékenységet (azaz nem mi mondjuk meg neki, mivel foglalja el magát), kialakul a fegyelem. Ezt úgy érhetjük el, hogy HAGYJUK UNATKOZNI a gyereket.  Az unalom ugyanis arra ösztönzi, hogy feltalálja magát – azaz kreatív, gondolkodó embert nevel. Ez nem azt jelenti, hogy otthagyjuk a szobájában, vagy az udvaron, hogy oldja meg; hanem ott vagyunk mellette, számíthat ránk, de sajnos nincs ötletünk, mit csináljunk, neki kell megmondania. Bízzunk a gyerekünkben! Amikor tevékenységet vagy játékot választott, ne segítsünk neki, csak ha kéri. Akkor is inkább csak rávezessük, amíg lehet ahelyett, hogy azonnali megoldást adunk.

Hogyan lehet egy fedél alatt különböző életkorú gyerekeket összehangolni?

Minden, egy fedél alatt élő gyermeket külön, önmagához mérten, életkorának megfelelően kell kezelni. Tehát nem egyenlően kell elosztani a teendőket, az Anyával töltött időt, stb. hanem igényiknek megfelelően. Amikor közösen megoldandó feladatot kapnak a testvérek, az összekovácsolja őket, elmélyíti a kapcsolatukat. Ugyanennyire fontos, hogy biztosítsuk mindenkinek az egyedül töltött időt is. Mindenki vegye ki részét az otthoni feladatokból – olyan feladatot kapjanak egyénenként, ami kihívás nekik, de éppen meg tudják csinálni.

Így nevelj jól gyereket most!

Ha ugyanazt a tevékenységet végezzük különböző életkorú gyerekekkel, ugyanezt az elvet kell, hogy kövessük. Ha leülünk kreatívkodni, olyat tervezek, amit több lépcsőben lehet elkészíteni. Mondjuk, kell hozzá festeni, ragasztani és vágni. A 2 éves festeget, de én vágom ki, ragasztást is én csinálom vagy segíthet benne; a 4 éves megfesti, megragasztja, de én vágom ki – a pontosság miatt –; a 6 éves megfesti, kivágja, megragasztja egyedül. Ugyanígy főzésnél a 2 éves hagymát pucol, a 4 éves répát hámoz, a 6 éves karikázza, ami elkészült. És persze sose felejtsünk el dicsérni, elismerni, bíztatni, kimondani és kifejezni irántuk érzett szeretetünket.

Mit gondolsz, mennyire kell otthon pedagógusnak lennünk?

Leginkább semennyire. Attól, hogy otthonra került átmenetileg a tanulás és fejlesztés feladata, a szülőnek szülői szerepben kell maradnia. A gyerek partnerének és támogatójának, megértve a rá zúduló nehézségeket. Ahogy Vekerdy tanár úr olyan jól megfogalmazta: „A szülő legyen a gyerek cinkosa!”.

Így nevelj jól gyereket most!

Sok szülő segítő csoport jött létre, amelyek a gyerekek időtöltéséhez adnak tippeket. Mit fogadjuk meg ebből? Egyáltalán hol a határ?

Számtalan jó csoport alakult néhány nap alatt! Sok valóban segítő szándékkal, mások marketingfogásként jöttek létre. Bármit csinálhatunk, ha jól esik: mozgás, mondóka, mese, ének, kreatív tevékenység, környezet megismerése, de alapvetően hagyjuk játszani és tevékenykedni. De érdemes egyet, egyet kiemelni az adott napra. Ha minden nap készülünk kreatív tevékenységgel, elvész az értéke, a készített remekművek megbecsülése csökken. Ha minden nap megcsinálunk egy online tornát, hamar ráunnak és motiválatlanná válnak. Azt javaslom, válasszunk ki egy-egy szakembert, akit követünk. Heti egyszer bőven elég több időt szentelni ezekre a területekre. Énekelni, mondókázni bármilyen tevékenység közben lehet! Mesélni is bármikor tudunk a meseidőkön kívül (pl. altatás).  Hagyjuk meg a szabad játék és a szabad mozgás örömét gyerekeinknek! Ha nem motiválhatók egy-egy tevékenységre, engedjük azt el! Ne kényszerítsük bele semmibe.

Így nevelj jól gyereket most!

Szerencsére kezd alakulni az online oktatási rendszer, egyre több intézmény ad meg egyhetes határidőt a házifeladatok elkészítésére. Iskolás gyermeknél fontos, hogy a hétvégéket meghagyjuk pihenőnapnak. Az óvodák szintén nyújtanak segítséget a legtöbb helyen, és kiküldik a heti terveiket; ez igazából mankóként szolgálhat, hogy adott héten milyen témákról beszélgessünk-mondókázzunk, alkossunk az ovis gyerekekkel.

Mit gondolsz, szükséges új játékokat, eszközöket vásárolnunk ebben a helyzetben? Segítséget jelenthetnek ezek az új eszközök?

Nem szükséges. Akkor vegyünk, vagy inkább készítsünk új játékot a gyereknek, ha valóban szüksége van rá, pl. új készség vagy képesség elsajátítása érdekli. Ugyanakkor valószínűtlen, hogy ne lenne meg minden eszköz otthon az új érdeklődések kielégítésére, pusztán nem gondolunk a hétköznapi tárgyainkra ilyenkor; első gondolatunk, hogy vásárolni szeretnénk. (Ez szintén a fogyasztói társadalom hatása.)

A jelenlegi helyzetben csak a szabad mozgást segítő eszközök vásárlásának van relevanciája; aki kert vagy terasz nélküli lakásban él, könnyebben biztosíthatja velük a napi mozgásigényt. Pl. gyűrű, bordásfal, gyerekugráló, babzsák, varázspalló, hinta, piklerháromszög, alagút (IKEA). Régi habtapiból készíthetsz mezitlábas járólapokat – ragasztópisztollyal szinte bármit rájuk ragaszthatsz, pl. anyagokat, fakanalat, gombokat, de ha nincs habtapid kartondobozra is elkészítheted –. Az otthoni bútorokból bármikor készíthető akadálypálya, csak le kell fektetni a megfelelő szabályokat – mikor van mozgásidő, amikor használhatók és mikor nem.

Így nevelj jól gyereket most!

Sok szülőnek dilemmát okoz, hogy mennyire engedje a mostani helyzetben, hogy videojátékozzanak, tévézzenek a csemetéi. Hol az arany középút?

Jelenleg nem él a földön olyan szülő, akinek gyerekkori mintája lenne arról, hogyan kezelje a digitális eszközöket. Minta és konklúzió híján mindenki másképp szabályozza használatukat, ettől függetlenül a kialakult helyzet nem indokolja, hogy bármit is változtassanak ezeken. Én inkább azt javasolnám, hogy arra figyeljenek, többet ne engedjenek az eddigieknél! Tartsuk szem előtt, hogy a karantén előtt kikapcsolódásnak használták az iskolások ezeket az eszközöket (talán óvodások is), most azonban nekik is a munkájuk része lett. Próbáljunk mi is példát mutatni: a szabadidőnkben ne a telefonjaink mögé bújjunk, hanem valóban értékes időt töltsünk együtt:  olvassunk, hívjuk mi játszani a gyerekeinket. Ki lehet jelölni egy idősávot minden nap, amikor lenémítva felkerülnek a kütyük egy polcra és társasozik a család.

Kapcsolódó bejegyzések