„Az őszinte kommunikációban hiszek”

2020 október 1.
„Az őszinte kommunikációban hiszek” bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva

A félelem pszichológiája a túlfokozott érzelmek és a korlátozott tudás keveréke – véli az amerikai pszichológus, David DeSteno. Vajon milyen hatása van mindennek ránk, a magánéletünkre és mit eredményez egy vállalat mindennapjaiban? Többek között ezekre a kérdésekre kerestük a választ akkor, amikor a Woman Power Project hölgytagjai ellátogattak a Telenor törökbálinti székházába, hogy megvitassák mindezt Endrei-Kiss Judittal, a Telenor HR vezérigazgató-helyettesével.

Valószínűleg nem találunk ma sem a közeli környezetünkben, sem máshol a világon olyat, akit ne érintett volna meg valamilyen módon a tavasszal ránk zúduló Covid19 és annak hatása. Akár a szűk családi körben kifejtett hatását, vagy a munkahelyi, szociális vagy társadalmi és gazdasági következményeit vizsgáljuk, azt látjuk, hogy mind az egyénre, mind a vállalatokra – és természetesen az ország vezetésére – olyan feladatokat rótt, amelyekre korábban egyáltalán nem voltunk felkészülve. Sem mintánk, sem tapasztalásunk nem volt arra vonatkozóan, mit és hogyan kell tennünk egy ilyen, minden területre kiható járvány esetében.

blog cikk 1

Sokan sokféle kommunikációt folytattak ebben az időben, de vajon mi az, ami a legtöbb jót adja az egyén számára? És miért fontos akár egy vállalat számára, hogy az egyén és ne a profitorientáltság legyen a középpontban? Hogyan vagyunk képesek megbirkózni a ránk zúduló helyzettel, a vele járó félelemmel, vajon előremozdít ez minket, vagy gátat vet minden tevékenységünknek?

Az első pillanattól bezártuk a székházat és egy nap leforgása alatt megoldottuk a munkatársaink otthoni munkavégzését” – mesél a HR vezérigazgató-helyettes a kezdeti időkről. „Nagyon nagy bravúr volt ez mindenki részéről, hiszen a Telenornál több, mint 1000 fő dolgozik; egy nap alatt kellett kialakítani a technológiai hátteret ahhoz, hogy zökkenőmentesen folytathassák a munkát. Nagyon büszke vagyok mindenkire, mert mindez a vártnál sokkal gördülékenyebben és eredményesebben zajlott. Hozzá kell tennem, hogy egyetlen embertől sem váltunk meg. Vállaltuk, hogy megtartjuk a dolgozóinkat, és egy számunkra új helyzetben a lehető legjobb körülményeket nyújtjuk mind az irodában, mind az üzleteinkben dolgozóknak.” – teszi hozzá Endrei-Kiss Judit.

blog cikk 2

Ebben a helyzetben döntést kellett hozni. Olyat, ami gátat vet annak a hatalmas félelemnek, ami ott motoszkált minden ember fejében: kit és hogyan betegít meg a Covid19? A Telenor számára a válasz egyértelmű volt: akkor tesz jót, ha munkaadóként a dolgozói biztonságát tekinti elsődlegesnek. Nem kért tőlük lehetetlent, nem kötelezte őket arra, hogy a bizonytalanságban éljenek, kiszolgáltatva és rettegve. Helyette a biztonságot választotta, amiben az egységet és a közösség erejét hívta segítségül a helyzet túléléséhez.

A Telenornál dolgozókból hamar kisebb és nagyobb körök jöttek létre, láthatóvá vált, hogy nemcsak azok a kapcsolati rendszerek működnek kiválóan, amelyek korábban is léteznek, hanem újabb kapcsolódások is születtek. Számtalan közös megmozdulás vette kezdetét; a kollégák maszkokat varrtak, bevásároltak egymásnak. Pillanatokon belül megszervezték az otthoni étkeztetést oly módon, hogy a cég épületében üzemelő konyha átállt házhozszállításra, így nem csupán az ott dolgozóknak maradt meg a munkájuk, hanem a kollégáknak és azok család tagjainak is biztosították a meleg ebédet. Folyamatos „élő vonal” működött a dolgozók között, amelyen mindenki „jelen” lehetett, így igyekeztek elérni, hogy senki ne érezze magát kirekesztettnek vagy magányosnak.

blog cikk 3

Éreztük, hogy a stressz és a bizonytalanság még nagyobb félelmet szül, így már a kezdetektől együttműködtünk egy infektológus szakemberrel, akitől bátran kérdezhettek a kollégák, továbbá pszichológust és coach-ot biztosítottunk a dolgozóink számára, hogy a lelki feszültségeket oldani tudják terápiás beszélgetéssel. Az őszinte kommunikációban, a transzparens jelenlétben hiszünk. Abban, hogy munkaadó és munkavállaló között fennálló helyzetet felnőtt módon kell kezelni, amiben nincsenek mellébeszélések, a feladatok és az ezzel járó kötelességek tiszták és egyértelműek, ahol lehet kérdezni és ahol érkezik válasz a feltett kérdésre.” –meséli a HR szakember.

Az is láthatóvá vált, hogy nemcsak az otthonról végzett munka okoz kihívást a dolgozóknak, hanem a pandémiás helyzet olyan váratlan érzelmi és lelki síkokat is érintett, amelyre nem csak egyéni szinten kellett választ adni. „Ismerjük dolgozóink életkörülményeit. Kinek vannak kis gyermekei, ki az, aki egyedül van, ki az, akinek a szerettei távol élnek. Ennek ismeretében úgy gondolkoztunk, hogy a jelen helyzetben nem az egyéni teljesítmények számítanak, hanem „one team” -ként gondolunk magunkra, ahol az összeredmény számít. Lehet, hogy lesznek napok, amikor egy-egy munkavállalónk kevesebbet tud dolgozni, de ugyanekkor mások többet tudnak beletenni a közös kosárba. Az eredmény meglepően jó lett, sokkal sikeresebben folyt a munka, mint remélni mertük.” –részletezi Judit az akkori helyzetet.

blog cikk 5

Kiderült az is, hogy számos feladat nem függ szervesen a korábban kialakított feltételrendszertől. Így például az ügyfélszolgálat éppen úgy végezhető otthonról, mint egy irodából, és a technikai feltételek megléte után az irodai jelenlét sem indokolt minden esetben. Ennek ismeretében a pandémiás helyzet elmúltával kialakítottak egy hibrid rendszert, amelyben a hétfő és a péntek home office-t jelent, míg a hét maradék három napján a dolgozók az irodában vannak. A kezdeti A és B hetes megosztást mára felszámolták, és a munkavállalók maguk dönthetik el, mikor jönnek be dolgozni.

blog cikk 6

Érzékelhetővé vált, hogy a dolgozók igénylik a társas érintkezéseket, szeretnének újra bejönni, vágynak a személyes beszélgetésekre, hiszen többek között ezek az apró dolgok adják a kötőanyagát egy jól működő szervezetnek. Éppen ezért éreztük mi is kiváló kezdeményezésnek azt az alulról jövő szerveződést, amelynek az eredménye lett a Garden Office, ahol most is beszélgetünk. Ennek köszönhetően lehetővé vált, hogy jó időben – a pandémiás szabályokat figyelembe véve – a szabadban tudnak dolgozni a kollégák. – mondja Judit, majd hozzáteszi – Ha hiszünk magunkban, azokban, akikkel együtt dolgozunk, bármire képesek vagyunk. Nekünk, embereknek a legnagyobb evolúciós vágyunk, hogy bekerüljünk egy csapatba és mindent megteszünk azért, hogy benne is maradhassunk. Nálunk ez a tézis tökéletesen igaznak bizonyult. Nagyon sok pozitív hozadéka lett annak, hogy egy csapatként tudunk gondolkodni. Hogy ebben a csapatban mindenki tudja, mivel tud többet adni, hogy olyan ötletek születnek, amelyek más helyzetben lehet, hogy meg sem fogalmazódnak. És ezzel úgy érzem, nyertesei lehettünk egy ilyen váratlan helyzetnek.”

A cikk a Telenor Magyarország Zrt. támogatásával jött létre.

További információ: www.telenor.hu

Fotó: www.pixels.com, Chic&Charm

Kapcsolódó bejegyzések