Közel húszezer szavazó vett részt a Richter Anna Díj közönségszavazásán, ahol a közönségdíj sorsáról dönthettek a voksolók. A Richter összesen 24 millió forinttal támogatja a hat nyertes csapatot, mely összeget a díjazottak a pályázataikban kidolgozott innovatív projektek megvalósítására fordítanak.
Az ünnepi esemény Bogsch Erik elnök köszöntő szavaival vette kezdetét, aki elsőként méltatta a döntőbe jutott csapatokat: „A Richter Anna Díj nem ünnepelhetné ötödik születésnapját önök nélkül. A díj igazi erejét önök adják, akik fáradtságot nem kímélve, gyakran a munkaidőn túl is azon dolgoznak és gondolkodnak, hogyan lehetne jobbá tenni munkahelyüket, környezetüket a rendelkezésükre álló eszközök segítségével. Szeretném megköszönni a jelenlévő 15 csapatnak, hogy törekednek az újításra, fejlesztésre, és hogy megosztották velünk ötleteiket. Hiszem, hogy együtt nemcsak az egészségügy és az oktatás ügyét tudjuk előre lendíteni, hanem a teljes magyar társadalom javát szolgáljuk!”
A pedagógus kategória győztes projektje: „Bátor Küldetése”
Dr. Fröhlich Georgina egyetemi oktató, kutató sugárterápiás fizikusként dolgozik az Országos Onkológiai Intézetben. Lányából és fiaiból álló csapatával sugárterápiával kezelt gyerekeknek álmodták meg a „Bátor Küldetése” kalandot. „A kis betegek számára a kórházi közeg nagyon ijesztő, és nem igazán értik azt sem, mi fog történni velük.” – mondta a díj átadásakor Kertész Éva zsűritag, a 21 Nő az Egészégügyért Alapítvány ügyvezetője. „Azzal, hogy támogatjuk a projekt megvalósulását, elviselhetőbbé tesszük a gyerekek számára életük e nehéz szakaszát, ami ráadásul erőn felüli türelmet és együttműködést kér tőlük.”
A „Bátor küldetése” egy olyan játékokkal teli csomag, ami izgalmas űrutazássá varázsolja a hosszú gyógyulási folyamatot. A sugárkezelés menetét Bátor ismerteti meg a gyerekekkel egy LEGO lineáris gyorsító makett és a hozzá készült kisfilm, valamint a róla szóló képregény segítségével. Az ajándékdoboz sok egyéb kincset is rejt, a „Küldetés” végén pedig aranyérmet kap, aki teljesítette a kalandot, vagyis az akár húsz alkalmas kezeléssorozat végére ért. A projekt keretében a kezelőhelyiség fényfestéssel világűrré változik, így a gyerekek abba a hős űrhajós mesevilágba lépnek majd be a kezelésekkor, amit már jól ismernek Bátornak köszönhetően.
Az orvos kategória győztes projektje: Visz a vérem
Dr. Pászthy Vera csapatvezető, a Szekszárdi Vérellátó vezető főorvosa azt vallja, hogy hivatásával egy különleges ajándékozási folyamat részese lehet, amelyben a véradó önzetlen adománya a beteg számára az életet jelenti. Az orvosokból és kommunikációs szakemberekből álló csapat hisz abban, hogy innovatív kommunikációs módszerekkel, hatékony hálózatépítéssel, a felelősség megosztásával és oktatásával tudnak hatni másokra.
A projekt célkitűzése, hogy 100+1 véradó-toborzó influenszer kiképzésével és közösséggé építésével megújítsák a véradás népszerűsítésének kommunikációját. A környezetükre hatást gyakorló ismert, elismert szereplők egyéni kampányukkal, saját követőik hangján szólva közvetítik majd a véradás fontosságának üzenetét és toboroznak új véradókat, hozzájárulva ezzel a szó szerint életmentő projekt sikeréhez.
Az egészségügyi szakdolgozó kategória győztes projektje: Ápolj otthon
Széni-Dégi Fanni, az orosházi Dr. László Elek Kórház szakápolója mindössze 13 éves volt, amikor eldöntötte, olyan hivatást választ, amivel embereken segíthet. Elhatározásában nagy szerepet játszott, hogy beteg édesanyja az ő gondoskodására is szorult. Fanni célja egy olyan egységesített, szakma által hitelesített internetes oldal létrehozása, amely oktató videókkal, listákkal, tanácsokkal segíti az otthonápolást.
Az apoljotthon.hu oldal segítséget nyújt majd többek között a betegek mozgatásával, fürdetésével, pelenkázásával, táplálásával, otthoni injekciók beadásával kapcsolatban. A tudás birtokában a beteg életminősége nagymértékben javítható, otthonában, családi körben, méltóságát megőrizve töltheti napjait, a családtagok pedig szakszerű támogatást nyújthatnak ehhez.
A gyógyszerész kategória győztes projektje: A tudás gyógyít
Közel másfél millió csökkent vesefunkciójú ember él ma Magyarországon. A kontrollálatlan táplálékkiegészítő fogyasztás és öngyógyszerelés, a társadalom alacsony egészségműveltsége és a „népbetegségek” (magas vérnyomás, cukorbetegség, elhízás) mind hozzájárulnak a vesebetegség kialakulásához. A krónikus veseelégtelenséggel élők közül országosan mintegy tizenkétezren szorulnak vesepótló kezelésre. Ezek a betegek kétnaponta órákat töltenek a művese állomáson, hogy szervezetük megtisztuljon a felhalmozódott méreganyagoktól. Ez az állapot próbára teszi a családi és szociális kapcsolatokat, egzisztenciális problémákhoz vezethet, hiszen a vesebeteg páciens életét a kezelések nagyban meghatározzák.
Dr. Szabó Alexandra lendületes és elhivatott klinikai gyógyszerész öt éve dolgozik a Szent Margit Kórház Nephrológiai Osztály és Művese Állomásán. A csapathoz osztályvezető főorvos, szakorvos, ápoló és szociális munkás is csatlakozott, ők együtt nap, mint nap rengeteget tesznek pácienseik életminőségének javításáért. Projektjük fő célkitűzése egy komplex edukációs program megvalósítása oktatófilmekkel, írásos tájékoztató anyagokkal és közösségszervezéssel. Hosszútávú terveikben szerepel, hogy a vesebetegségek megelőzésére fókuszálva széles körben is terjesszék a veséink egészségégének megőrzésével kapcsolatos hiteles információkat.
A junior kategória döntős projektje: Boldog iskola
Nagy Fruzsina és diáktársaiból álló csapata egybehangzóan állítják, hogy a Közgazdasági Politechnikum a „Poli” egy igazán különleges iskola, ahol a tanárok partnerként kezelik a diákokat, fontosnak tartják és teret adnak a véleménynyilvánításnak, a tárgyi tudás átadásán túl is rengeteget tesznek a tanulók jóllétéért. Terveik között szerepel vicces, izgalmas vetélkedő szervezése a tanárok és az iskola többi dolgozója számára, valamint megvalósítanak egy házi vacsoracsatát is jó hangulattal és finom ételekkel.
A csoportos élményfestés a közösséget erősíti majd, az alkotást az iskola új, a gyerekek által otthonossá varázsolt tanári kávézójában helyezik el örök emlékként. A projekt túlmutat a Poli falain, az ország bármely tanára csatlakozhatna a „Boldog iskolához” egy honlap létrehozásának köszönhetően, amit szórakoztató, inspiráló tartalmakkal, játékokkal kívánnak feltölteni. A csapat fontosnak tartja, hogy odafigyeljenek tanáraik mentális egészségére, a tanári közösség építésére, vallják, ha boldogok a tanárok, boldog az egész iskola.
A közönség díjas projekt: BurokBrigád
Dr. Aschenbrenner Zsuzsanna pszichoszomatikus szemléletű gyermekgyógyász, szülőcsecsemő/kisgyermek konzulens, pár- és családterapeuta, a Babagenetika Egyesület gyermekorvos szakértőjeként csatlakozott a Burokbrigád csapatához. Az Egyesületet a csapat civil tagjának, SevcsikMagyar Annának személyes története indította el. Magyarországon a várandós párok elvesznek a vizsgálatok útvesztőjében, az információrengetegben.
A BurokBrigád célja, hogy létrehozzanak egy olyan interaktív térképet, amely utat mutat a várandósság labirintusában. A szülésznővel, perinatális szaktanácsadóval, nőgyógyásszal, klinikai genetikussal, szülész-nőgyógyásszal, ultrahang specialistával bíró csapat egyedülálló online labirintust álmodott meg, amit gamifikációs megoldásokkal tesznek interaktívvá, élményközpontúvá és edukatívvá. Bemutatják, hogy milyen testi változások és elváltozások történhetnek a magzattal a fogantatástól kezdve a várandósság során, melyiknél milyen utat érdemes választani. A projekt megvalósulásával sok gyermek életét tudják majd megmenteni, és jobbá teszik hozzátartozóik megélését is.
A Richter Anna Díj hat nyertes csapata az ünneplést követően munkához lát, és terveik szerint elindítják projektjeiket. A díj honlapján és közösségi oldalán követhetjük majd figyelemmel a csapatok tevékenységét, 2023. őszén pedig bemutatásra kerülnek a folyamatot összefoglaló filmek is.