Még mindig a Barátok közt a kedvenc sorozatunk

Világszerte, így hazánkban is nőtt a televíziózással töltött idő. A Nielsen Közönségmérés adatai szerint a tavalyi évben a magyar népesség naponta átlagosan 5 órát töltött a tévékészülékek előtt.

Mindez talán annak is köszönhető, hogy soha nem látott népszerűségnek örvendenek a televíziós sorozatok. Nem egyszer dőltek meg a tengerentúlon nézettségi rekordok egy-egy kultsorozat legújabb évadának képernyőre kerülésekor. Az Invitel közelmúltban végzett Nagy Sorozatrajongó kutatása arra mutat rá, hogy a magyarokat is rendszeresen a televíziókészülék elé szögezi kedvenc sorozatszereplőjük sorsának alakulása. A több mint 5000 fő részvételével megvalósult, nagyszabású, online felmérés szerint a megkérdezettek 63 százaléka legtöbbször a televízióban néz sorozatot, 36 százalékuk pedig három, négy vagy öt szériát is nyomon követ párhuzamosan. Lássuk, mit és hogyan néznek a magyarok!

Invitel_A_Nagy_Sorozatrajongo_kutatas (2)

Az Invitel látva, hogy a tengerentúlon reneszánszukat élik a sorozatok, úgy döntött, feltérképezi, mi a jelenlegi helyzet ezen a téren Magyarországon. A vállalat ügyfélkörén túlmutató, január végén lezárult, Nagy Sorozatrajongó kutatásának eredményei azt bizonyítják, hogy bár adottak a hagyományos tévézéstől eltérő lehetőségek, a többség még mindig a „klasszikus televíziózást” részesíti előnyben. A válaszadók 63 százaléka ugyanis legtöbbször televízióban nézi meg kedvenc sorozatát, a megkérdezettek közel fele pedig naponta néz tévésorozatot, míg 34 százalékuk hetente többször gyakorolja ugyanezt a tevékenységet.

„Nagy Sorozatrajongó kutatásunk számos érdekes eredményt hozott: kiderült például, hogy a vizsgálatban résztvevők legszívesebben vígjáték műfajú sorozatot rendeznének, de bűnügyi történeteket és krimit is alkotnának a magyarok, ha lenne rá lehetőségük. Illetve megdőlni látszik az az elmélet, miszerint a nők a sorozatokat, a férfiak pedig a focit nézik szívesebben – ezzel az állítással ugyanis a válaszadók szignifikáns része nem értett egyet. Felmérésünk tapasztalatait mindenképpen szeretnénk üzletpolitikánkban is érvényre juttatni” – fogalmazott Langsteiner Marianne, az Invitel lakossági és kisvállalati vezérigazgató-helyettese.

Invitel_A_Nagy_Sorozatrajongo_kutatas (1)

A sorozatdömping szerencsére nincs rossz hatással a minőségre: ma már az egyre bonyolultabb cselekményszövés és a finoman árnyalt karakterek a jellemzőek egy-egy sorozatra. Számos esetben kiváló színészi alakításokkal találkozhatunk és nem is olyan egyszerű kiválasztani, hogy mit nézzünk. Ezt bizonyítja az Invitel kutatásának azon eredménye is, mely szerint a résztvevők 37 százaléka egyszerre két sorozatot követ párhuzamosan, és közel ugyanennyien (36 százalék), néznek szimultán három, négy vagy akár öt sorozatot is. Sőt, a megkérdezettek 20 százaléka kifejezetten sorozatfüggőnek tartja magát – ez utóbbi adat leginkább a diákokra jellemző a felmérés alapján, és ők azok, akik leggyakrabban beszélnek kedvenc sorozatukról ismerőseikkel. Emellett az inaktívak (nyugdíjasok, álláskeresők), és a 19-35 évesek, valamint a nők körében jellemző még, hogy az átlagosnál magasabb arányban vallják magukat sorozatfüggőnek.

Invitel_A_Nagy_Sorozatrajongo_kutatas

Az Invitel több ezer embert megmozgató felmérésében arra is kíváncsi volt, melyik sorozatot szeretik leginkább a magyarok. A napi televíziós nézettségi toplistákkal összhangban, a legkedveltebb sorozat a Barátok közt lett. A második helyezést a török gyártású Szulejmán érte el, míg a harmadik helyre a Jóban rosszban került. Meglepő módon napjaink egyik legnézettebb kultsorozata, a The Walking Dead éppen leszorult a dobogóról. A top tízbe a következő sorozatok kerültek be sorrendben: a Trónok harca, a Mentalista, a Dr. Csont, az Agymenők, az NCIS, és a Gyilkos elmék. A kutatásból emellett az is kiderült, hogy az 1987-től 1999-ig sugárzott Szomszédok című teleregény olyan kiemelkedő népszerűségnek örvend a mai napig, hogy a legtöbben a magyar klasszikust folytatnák leginkább a már véget ért sorozatok közül.

Invitel_A_Nagy_Sorozatrajongo_kutatas (4)

A TV szolgáltatóknak rendkívül fontos, hogy a nemzetközi trendek mellett a hazai igényeket is jól ismerjék. Noha még mindig a lineáris, vagyis a klasszikus televíziózás a jellemző, igen sokan, a válaszadók 37 százaléka, választja már az időeltolásos tévézést, kihasználva az IPTV interaktív funkcióit is. Az időeltolásos tévézést kedvelők 25 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a filmsorozatok 70-100 százalékát nézi felvételről.

Kapcsolódó bejegyzések