A Barbie hullámra felpattanva a Human Mobile Devices, Európa vezető okostelefon-gyártója a Mattellel, a világ egyik legismertebb amerikai játékgyártó cég tulajdonosával karöltve 2024 nyarán elkészíti Barbie telefonját, a Flip Phone-t. Épp oly rózsaszín, mint az egész Barbie világ, de kinézetében retro is, csak hogy a trendekhez tökéletesen illeszkedjen.
Hogy milyen lenne Barbie ideális telefonja? Klasszikus, mint az 1959-ben berobbant, fekete-fehér csíkos fürdőruhában feszítő No. 1 Barbie? Vagy merész, mint az 1992-es Totally Hair Barbie? Egy biztos, tartalmaz egy csipetnyi stílust, amiért a Barbie őrület sosem ment ki a divatból. Az újonnan piacra kerülő telefon pedig mindezt az időtlen eleganciát, és a nőkben rejlő erőt fűszerezi meg egy csipetnyi rózsaszín hozzáadásával, és teszi különlegessé az elmaradhatatlan ragyogás fényével.
A Human Mobile Devices marketingigazgatója, Lars Silberbauer elmondta: „Eljött az ideje annak, hogy a ‘reels-ek’ és a social media világát valódi, megélt pillanatokra cseréljük, és fellélegezhessünk a folyamatos online jelenléttől. Izgatottak vagyunk, hogy a Mattel személyében egy olyan vállalattal dolgozhatunk együtt, amely támogatja az értékteremtő innováció és a társadalmi változások iránti elkötelezettségünket.”
Mit jelent ez a valóságban?
Nos, az új Barbie x HMD telefon összecsukható klasszikus telefonokat idézi, mely még nem volt alkalmas arra, hogy kijelzőjén böngésszünk, és rácsatlakozzunk a világháló végtelen mezejére.
Nem is gondolnánk, de valóban igény van arra, hogy olyan készülekek lássanak napvilágot, mellyel megvalósíthajuk saját digitális detoxunkat, és nem teszünk mást, mint amira egy telefon eredetileg hivatott volt: felhívunk valakit rajta, akivel beszélgetni szeretnénk.
Cél a digitális detox
Világszerte majdnem tízből négy (38%) 16 és 24 év közötti fiatal aggódik amiatt, hogy túl sok időt tölt az okostelefonjával.1 Az Egyesült Államokban a Z generáció egyharmada próbálja aktívan korlátozni a közösségi médiával töltött idejét, és ezzel egyidejűleg folyamatosan csökken az ún. FOMO, azaz „kimaradástól való félelem” jelentősége is.2 Ráadásul egyedül a Z generációnak csökkent a közösségi médiával töltött ideje 2021. első negyedéve óta: a barátokkal való online chatelés 2021 óta 13%-kal lett kevesebb, a személyes találkozások száma viszont 28%-kal nőtt a 16—24 évesek körében.3 Egyre több Z és Y generációs dönt úgy, hogy a mentális egészségük érdekében korlátozzák a képernyő előtt töltött idejüket, a #bringbackflipphones trend pedig már több mint 60,2 milliós nézettséget ért el a TikTokon.4
#bringbackflipphones trend
Ez nem csak egy generációs jelenség, hanem egy kulturális mozgalom is: a 2021-ben induló „kapcsold ki!” trend egyre nagyobb lendületet nyer, ahogy minden korosztály keresi az egyensúlyt a digitalizálódó világban. A nyomógombos telefonok pedig visszatérőben vannak: a HMD jelentése szerint az összecsukható telefonok eladásai több mint duplájukra nőttek Európában 2022 és 2023 között, és további növekedés várható 2024-ben is. Mindeközben hírességek is beállnak a sorba, mint például Michael Cera (kanadai színész és zenész), aki szintén a „flip phone” életstílust választotta.
Arne Mathiasen, a klasszikus telefonok mozgalmának aktív támogatója Dániában segít fiataloknak a kikapcsolódásban, így abban is, hogy megélhessék a jelen pillanatot. Eddig több mint 1500 egyetemi hallgatót győzött meg arról, hogy az okostelefonjuk helyett nyomógombos telefont használjanak. „A diákjaim olyan kísérletekben vettek részt, amelyek során 10 napig klasszikus telefont használtak. Ekkor észrevehetően többet beszélgettek egymással, jobb alvásról számoltak be, és az elmondásuk alapján kevesebbet szorongtak. De minden az egyensúlyról szól: általában azt javaslom nekik, hogy használják úgy a telefonjukat, mintha egy táblagép lenne – csinálják meg vele, amire éppen szükségük van, de aztán tegyék le, ne vesszenek el benne.” – árulta el Arne.