Így túráznak a magyar nők

2022 március 2.
Így túráznak a magyar nők bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva

Látványosan nőtt az elmúlt években a természetjárás népszerűsége Magyarországon, de mostanáig kevés adat látott napvilágot kifejezetten a nők túrázási szokásairól. A megtett útvonaltól és távolságtól függetlenül a szabadtéri kalandok sikeréhez elengedhetetlen az egyéni adottságokhoz és elvárásokhoz igazodó felszerelés és öltözék használata, ezért a svéd outdoor márka, a Fjällräven egy friss magyarországi kutatás[1] során elkészítette az első hazai női túrakörképet.

A felmérés eredményei alapján a magyar nők többsége, mintegy kétharmada legalább évente egyszer elmegy túrázni. A válaszadók közel fele ennél is gyakrabban húz túracipőt: harmaduk évente néhány alkalommal, minden tizedik hölgy pedig havi rendszerességgel indul a természet felfedezésére. A női túrázók 4 százaléka tekinthető átlagon felül elkötelezett természetjárónak, ők hetente legalább egyszer útra kelnek. A megkérdezettek több mint 40 százaléka viszont csak kifejezetten ritkán vagy egyáltalán nem kirándul.

fjallraven_noi_turazok_1_edited

A túrák hosszát tekintve a rövidebb, 2-3 órás időtartam a legnépszerűbb a nők körében, ilyen kirándulásokra indul a felmérésben résztvevők kétharmada. Az egésznapos túrákra indulók aránya meghaladja a 30%-ot, kétnapos természetjárásra viszont már csak minden tizedik válaszadó indul.

A felmérésben résztvevő hölgyek nagyjából fele a családjával vagy párjával, házastársával szokott túrázni, harmaduk pedig barátok társaságában kirándul. Minden tizedik nő általában egyedül járja a természetet, vagyis számottevő azok aránya, akik nem tartanak attól, hogy hosszabb időt magányosan töltsenek el a vadonban.

Fjallraven_Nagy_noi_turakorkep_infografika

A legkedveltebb túrahelyszínek közé tartoznak az erdők és a vizekhez közel eső területek, ahol a túrázó nők háromnegyede kirándul előszeretettel. Hasonlóan népszerűek a hegyek, illetve a barlangok, források és egyéb természeti látnivalók, ezeket a válaszadók kétharmada részesíti előnyben. A megkérdezettek 60%-a inkább a városokhoz közel eső vidékeket járja be szívesen, de minden második nő síkvidéken is örömmel útra kel. Az 50 és 65 év közötti női korcsoport egyértelműen a legaktívabb a túrázás terén, esetükben több mint 35% indul rendszeres időközönként a természetbe.

A testhez simuló Abisko Trekking Thights Pro tervezése során a Fjällräven külön fejlesztőcsapatot hozott létre, akik női tesztelőktől begyűjtött információk alapján alkották meg azt a ruhadarabot, amit mindenki szívesen hord a természetben. Az új fejlesztés a női túrázók által amúgy gyakran előnyben részesített futónadrágok kényelmét ötvözi a túranadrágok tartósságával, ennek köszönhetően akár kemény sziklára térdelve vagy ülve sem kell az anyag szakadásától tartani.

Vannak, akik a klasszikus, sok zsebbel ellátott túranadrágokat részesítik előnyben, de fontos számukra a nőies vonalvezetés – az ő igényeiket figyelembe véve alkották meg a Keb Curved nadrágot, amelyet magasított derékrésszel láttak el, így ez a ruhadarab az egésznapos hátizsákos túrák során is kényelmes marad.

A túranadrágok mellett az egyéni adottságoknak megfelelő hátizsák használata is elengedhetetlen a túrázás sikeréhez. Erre ügyelve, kifejezetten a női test jellemzőihez igazítva tervezték meg a Kaipak 38 W hátizsák vállpántjait és derékszíját, illetve egyéb kiegészítőit, s így a táska teherelosztása és kényelme ideális a hölgyek számára 1-2 napos túráik során.

c2c9b2cd-noi-hatizsak-fjaellraeven-kaipak-38-w

[1] [1] A 18-65 éves lakosságra reprezentatív kutatást az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. végezte 1000 fős mintán (férfiak: n=509, nők: n=491) 2021. december 16-án. Az adatfelvétel módszere: online kérdőíves felmérés többszörösen rétegzett, véletlen mintavétellel az NRC NetPanel, Magyarország legnagyobb kutatási panelje segítségével.

Kapcsolódó bejegyzések