Erős, karakán minták a LAZLO ruháin

A LAZLO márka alapítója, László Edina a Moholyi-Nagy Művészeti Egyetemen végzett, majd 2012-ben indította el saját márkáját. Jellegzetes tervezései egyből felhívják magukra a figyelmet: de nem csupán karakteres mintájukkal vagy különleges vonalvezetésükkel ragadják meg figyelmünket, de az anyagválasztás is fontos eleme a tervezésnek.

Más utat jártál be, mint a klasszikus divattervezők, hiszen mintatervezőként végeztél és a doktorid során kerültél kapcsolatba a divattervezéssel. Mennyire könnyebb így tervezni? A ruhák számomra csak hordozók, a minták tesztfelületei. Ezért is szeretem a nagyon egyszerű szabásvonalakat használni. Elsősorban a mintákból indulok ki a tervezésnél és utána rendelem hozzá formát. Hogy nehéz-e így tervezni? Nem tudom, mert nem próbáltam fordítva :)

Heart-Spring-Nature-01c

Mit tud hozzátenni ez a fajta rálátás a tervezéseidhez? Én nem tartom magam divattervezőnek, nem is akartam soha az lenni :) Én egy olyan művésznek tartom magam, aki a divatot tartja kommunikációnak. Egy csatornának a gondolataim kifejezésére.

Mi jellemzi a márkádat a megjelenésben? Mindig is a kényelem és a minőség volt a cél. A mintáknak alárendelt formák. Esztétikum és erős, karakán minták. A célunk, hogy mindenkinek legyen otthon egy LAZLO-ja a szekrényében, amit évekig tud hordani. Minden anyag újrahasznosított, ami azt jelenti, hogy járom a világot, és a gyárak maradékait vásárolom fel. Ezek a hulladékok konténerekben és a végső fázisban a természetben vagy hulladékégetőkben végeznék. A változatos anyagminőségek feldolgozásához változatos technológiai megoldásokra van szükség, amit én nagyon szeretek :) Például a 2009-ben kitaláltam egy bolerót, ami kimondottan a szabászati hulladék újrahasznosításával alkottam.

kl_lazlo-6561

És mi a gyártásban, kivitelezésben? Szerencsém volt, mert az elmúlt évben még dolgozhattam egy régi gyárnak, amely időközben sajnos megszűnt. Az az egy év szakmailag pótolhatatlan volt! Fantasztikus szakembereket volt lehetőségem megismerni, és velük együtt dolgozni. A tapasztalatokat, a szakmai megoldásokat a mai napig tökéletesítem és fejlesztem. Nagyon szeretek az újabb és újabb rendszereket kitalálni a gyártáshoz és a minőség eléréséhez. Így a produktum folyamatosan fejlődik.

DSC04151-copy

Miért érezted fontosnak belevinni a környezettudatosságot, a szociális érzékenységet a márkába? A világ még nem érti, hogy mennyire a jövőt szolgálja a környezettudatosság. A szociális érzékenység meg szerintem alap ebben a szakmában. Sajnos erre az iparágra jellemző a maximális emberi és természeti erőforrás kihasználása. A varrónők a nagy varrodákban iszonyatos alacsony bérekért dolgoznak. Pedig sokan egyedül nevelik a gyermekeiket. A könnyipar fénye a kínai tömegtermeléssel teljesen megfakult. Sajnos, ha változtatni nem tudunk, akkor legalább segítsünk egymáson. Szerencsére egyre több hazai márka is foglalkozik már a környezettudatossággal.

Hearts-tipo-11

Hearts-tipo-17

Hogy érzed, itthon vagy Ausztriában sikeresebb a LAZLO márka? Nagyon érdekes, de az elmúlt év alapján azt kell, hogy mondjam, hogy itthon éppen olyan  sikereink voltak mint Ausztriában.

Sokszor említik, hogy Ausztriában teljesen más a hozzáállás a dizájner tervezőkhöz, és a megfelelő minőség, anyaghasználat sokat számít. Ezt te is érzékelted? Szerintem a magyar vevők semmivel nem igénytelenebbek, mint az osztrákok. Sőt, míg Ausztriában magyar vagy, itthon megbecsült tervező :) Szinte naponta kapok levelet kedves emberektől, akik gratulálnak, kommunikálnak velem. Szerintem Ausztriában már olyan sok a magyar márka, hogy az osztrákok kezdik szeretni a saját hazai tervezésű márkáikat. Természetesen nem lehet általánosítani. Ami még itthon sajnos lehúzza a piacot, az a kínai ruházati boltok tömege.  Na persze nem lehet egy lapon említeni a designer boltok vásárlóit, a sajnos a nagyon nagy létszámú átlagemberrel, aki a megélhetéssel küzd.

Talán szerencsémnek is mondható, de egyelőre, eddig nagyon jó minőségű anyagokkal tudtam dolgozni és fontos számomra a megfizethető értékarányos ár. A varrónők nem éhbérért dolgoznak. A profit így nem nagy, de a vevők jó minőséget, megfizethető áron kapnak. Számomra ez a legfontosabb.

LAZLO-3D-07

Sokféle témához nyúlsz egy-egy kollekció megtervezésekor, a legutóbbinak mi volt a kiindító pontja? A témaválasztás általában érzelmek, érzések, hangulatok. Legfrissebb egy Florál nevű kollekció, ami folyamatosan épül és bővül. A virág, mint egy érzelem kifejezése inspirált. Ha belegondolsz hány millió szál virágot dobunk szinte naponta a kukába egy névnap, születésnap vagy egyéb boldog perc elmúltával? Elpazaroljuk a növényeket.

Mesélj, kérlek egy kicsit a Phosphene kollekciódról. A LAZLO idei első kollekciója, a PHOSPHENE mintáinak inspirációja a foszfén jelenség. A foszfének olyan vizuális jelek, amelyek az agyban keletkeznek, és a retinára vetülnek ki. Ezek azok a mintázatok, amiket akkor látunk például, ha csukott szemmel megdörzsöljük a szemhéjunkat. A ruhák mintái vegyes technikával – monotípiával és szitázással –készülnek, ennek köszönhetően minden darab teljesen egyedi. Jelenleg készítjük a téli variációkat.

LAZLO(1)(680x480) LAZLO(2)(680x480) LAZLO(680x480)

Mit gondolsz, milyen az a lány, aki a LAZLO ruhákat szereti? Remélem olyan, aki felvállalja az érzelmeit. Aki nem fél máshogy kinézni, mint a többiek. Szereti a minőséget és a kényelmet. Remélem, nem csak a lányok vásárolnak :)

Kisszériás kollekciókról van szó, ez mit jelent? Nálunk a kis széria az újrahasznosítás végességéből adódik. A maradék végek vagy a szabászati hulladékok adott mennyiségek.  Nem tudjuk újrarendelni a végeket.

Hány darab ruha készül egy-egy modellből? Általában 10-20 db maximálisan. Az egyediség a mi esetünkben véletlen egybeesés.

Itt keresd a márkát:  www.facebook.com/lazlowear, www.lazlo.co.hu

Kapcsolódó bejegyzések