Immár harmadik alkalommal nyújt támogató segítséget a Richter Anna díjon keresztül a Richter Gedeon Nyrt., és jutalmaz öt olyan ötletet, amelyek kreatív, innovatív módon járulnak hozzá az oktatás vagy egészségügy színvonalához, fejlődéséhez.
Érezted már, hogy milyen jó lenne egy felvilágosító anyag, ami segítséget jelentene a baba fogantatásának megtervezésében? És milyen jó lenne egy olyan applikáció, ami a kismamaság első pillanatától a kisbaba korig minden tévhitet eloszlatna? És mit szólnál, ha az egészséges táplálkozás kialakításában helyi termelők segítenének neked azzal, hogy valóban friss és egészséges ételek kerülnek az asztalodra?
Csupán három témát soroltam fel abból a 12 döntős projectből, amikkel a Richter Anna díj pályázatán találkozunk, de hidd el, mind a 12 érdekes és a közösség érdekeit szolgálja. A Richter Anna díjnak köszönhetően 5 díjazott egyenként 4 millió forint támogatást kap a Richter Gedeon Nyrt-től terveik megvalósítására. Négy nyertes csapatról a zsűri dönt, azonban egyet a közönség szavazhat meg, így minden egyes szavazatra szükség van!
A zsűri tagjai, Beke Zsuzsa, a Richter Gedeon Nyrt. kommunikációs vezetője, Szily Nóra újságíró, pszichológus, Rúzsa Magdi Máté Péter-díjas énekesnő, Kertész Éva, a 21 Nő az Egészségügyért Alapítvány ügyvezetője és Dr. Barna István belgyógyász, egyetemi docens, a MÁESZ Szakmai Bizottságának elnöke. Mindannyian olyan újszerű, megvalósítható ötleteket vártak a pályázóktól, amelyek kreatív, innovatív módon járulnak hozzá az oktatás vagy egészségügy színvonalához, fejlődéséhez, illetve az adott területen dolgozók mindennapjait megkönnyíti, minőségi változást hoz a hétköznapokban.
A döntős pályaművek mindegyikéről elmondható, hogy bármelyikük lesz az öt szerencsés kiválasztott egyike, a projekt megvalósítása nem csupán az adott közösség, de rajtuk túlmutatóan az egész társadalom, mindannyiunk javát szolgálja majd. A csapatok részletes bemutatását, fotókat és videókat a www.richterannadij.hu oldalon lehet megtekinteni. Ugyanitt minden e-mail címmel rendelkező érdeklődő számára lehetőség nyílik az online szavazásra.
A pedagógus, orvos, egészségügyi dolgozó, gyógyszerész kategória egy-egy zsűridíjasát a zsűri tagjai választják ki, ők döntik el, ki kapja a projekt megvalósítására fordítható négy-négy millió forintot. A közönségdíj sorsa március 14-ig a szavazók kezében van. Érdemes követni a díj Facebook oldalát, ahol folyamatosan érdekes információkat olvashatunk és a döntős projektekhez kapcsolódó játékokba is bekapcsolódhatunk.
Április 13-án egy ünnepélyes gála keretében derül fény a boldog döntősök kilétére, és velük együtt örülhetünk annak, hogy a Richternek köszönhetően mindenki életére ható fantasztikus innovatív ötletek valósulnak meg.
Lássuk, kik indultak a Richter Anna díjért!
Orvos kategória döntős csapatai
Nefelejcs – Beszéljünk a demenciáról!
A demencia a 65 év feletti lakosság körében 1% gyakoriságban fordul elő. Ez az arány ötévente csaknem kétszeresére emelkedik1. A probléma pedig mind az idős betegek, mind családjaik számára nagy kihívást jelent a mindennapokban. Az orvos kategória Nefelejcs – Beszéljünk a demenciáról! elnevezésű projektjében egy pszichiáter főorvos és profi filmes csapata megható játékfilmen keresztül hozná közelebb hozzánk ezt az egyre többeket érintő egészségügyi problémát.
Helló Termékenység Tudatosság!
Sokan vannak, akiknek egy saját kisbaba egyelőre messzinek tűnő álom, az odavezető út pedig gigászi küzdelem. Mindenkinek fontos lenne tudnia, hogy a termékenységet számos körülmény befolyásolhatja. A téma iránt elkötelezett orvoscsapat célja, hogy felhívja a figyelmet arra, hogy a mozgásszegény életmód, az elhízás, a kóros soványság, illetve a dohányzás egyértelműen csökkenti az esélyét a várandósság kialakulásának. Életmódunkkal felelősek vagyunk az egészségünkért, és sokszor azért is, hogy lehet-e később gyermekünk. Ugyanakkor nem lehet eleget hangsúlyozni, hogy a termékenység biológia óráját a legmodernebb kezelésekkel sem lehet visszatekerni, sem a nők sem a férfiak esetében. A Helló Termékenység Tudatosság! projekt minderről nyújtana felvilágosítást rövid, animációkkal kiegészített videókkal.
Mi leszel, ha nagy leszel?
A legtöbb embernek nagyon nehéz eldöntenie, milyen pályát válasszon, mi legyen az a terület, ahol élete nagy részét tölti majd. Sokszor még felnőtt korban sem teljesen magabiztosak ezzel kapcsolatban. Pedig a megfelelő képzésre történő jelentkezésről már középiskolás korban dönteni kellene. Dr. Balogh Enikő pályázatának fő célja, hogy izgalmas kisfilmekkel segítsen megismerni az egészségügyhöz, természettudományhoz kapcsolódó hivatásokat, eddig nem ismert aspektusból: rögös utakon, sikereken, kudarcokon keresztül. A Foglalkozások bemutatása középiskolások részére projekt olyan kulisszatitkokba vezetné be a fiatalokat, amelyek jövőjüket is meghatározhatják, az adott képzések népszerűségét pedig növelné. A filmekhez kapcsolódóan pedig személyes beszélgetésekre is lehetőséget adna a program.
A gyógyszerész kategória döntős csapatai
InfokONtroll
Az online keresőkben ma már szinte minden kérdésre találhatunk választ, legyen szó tengerbiológiáról, atomfizikáról, vagy éppen a gyógyításról. De vajon megbízhatunk abban, amit az interneten találunk? Biztosak lehetünk, hogy valóban szakemberek által írt véleményt és tanácsot olvasunk? Fontos, hogy az egészségünket érintő kérdésekben csak hiteles oldalakat olvassunk! Ebben nyújtana segítséget az InfokONtroll névre keresztelt projekt, mely színes, figyelemfelkeltő, ugyanakkor szakértők bevonásával készülő, szakmailag magas színvonalú videókat mutatna be, és segítené eligazodni az információk között az interneten böngésző gyógyszerfelhasználó, laikus célközönséget.
Együtt dobban
Az Együtt dobban című projekt megálmodói egy sikeres, kismamáknak szóló applikációt kívánnak tovább fejleszteni. A tartalmaikat könnyen érthető oktatóvideókkal és cikkekkel bővítenék, hogy segítsenek eloszlatni a babavárást és a szülést övező tévhiteket. Ezen felül az alkalmazás angol nyelvre fordításával elérhetővé tennék a hazánkban élő külföldi várandósok, kisgyerekesek számára is ezeket a hasznos tartalmakat.
Az vagy, amit megeszel
A prevenció, egészségtudatosság, környezetvédelem minden évben visszaköszönő téma a döntős pályázatok között. Idén a gyógyszerész kategória egyik finalistája a patika falain kívül is szeretné tudatosságra ösztönözni környezetét az egészséges táplálkozás népszerűsítésével. Az vagy, amit megeszel projekt megálmodó csapatának célja, hogy helyi termelők bevonásával már létrehozott kosárközösségük mintájára az ország más területein is beindítsanak hasonló kezdeményezéseket. Egyszerű és gyakorlatias lehetőséget kínál e szemléletformáló eszköz, mert választ ad számos, modern életünkben felmerülő kérdésre, mint például az ételérzékenység, minőségi éhezés, elhízás, allergiás megbetegedések, kimerültség vagy a stressz.
Egészségügyi dolgozók kategória
Gerincműtét testközelből
Schuster Barbara vezetésével a Vertebra Alapítvány csapata a hazánkban számos fiatalt érintő gerincferdülést korrigáló, gyakran 10-12 órás műtét előkészületeit és magát a beavatkozást mutatná meg a nagyközönségnek egy dokumentumfilm formájában. A Gerincműtét testközelből film célja, hogy a gerincműtét előtt álló gyerekeket és családjukat bátorítsák, megmutatva az előttük álló utat, valamint a laikus közönség számára is betekintést adjanak a témával kapcsolatban.
Segítség a segítőknek
A kategória döntős csapata a kórházban dolgozók jóllétét szeretné támogatni ötletével. A Segítség a segítőknek projekt ötletgazdái, a Zala Megyei Szent Rafael Kórház csapata lelkesítő kisfilmek elkészítésén túl célul tűzték ki az intézmény gyermekosztályának koraszülött intenzív részlegén dolgozó, a gyermekintenzív osztályon életveszélyes állapotú gyermekeket ellátó, illetve súlyosan sérült gyerekeket rehabilitáló, szabadidejükben pedig a Koraszülöttmentő és Gyermekintenzív Alapítványnál a koraszülöttmentést végző orvosok és nővérek lelki egészségének megőrzését is. Ennek érdekében egy relaxációs teret is megvalósítanának a díjjal járó négy millió forint pénzösszegből.
Prehospitális sürgősségi kézikönyv
Győrik Emese mentőtiszt grafikus testvérével Ágival évek óta tervezi egy olyan Prehospitális sürgősségi kézikönyv megalkotását, ami az Országos Mentőszolgálat és a háziorvosok munkájának támogatását szolgálná a sürgősségi ellátásban. Biztonsági hálót jelenthetne azoknak az egészségügyi hallgatóknak is, akik a sürgősségi ellátásban tevékenykednek. A terv egy könnyen használható, gyors döntéshozatalt segítő kézikönyv megalkotása, amely a legfrissebb hazai és nemzetközi követelményeknek is megfelel és ezáltal a kritikus helyzetekben azonnali segítséget nyújthat. A testvérpár úgy érzi, a pályázat most közelebb hozta őket álmuk megvalósulásához.
Pedagógus kategória
Hogyan ne égjünk ki?
A pedagógus kategória döntőjébe jutott művészekből, zenetanárokból álló csapat közösségi zenei programot valósít meg országszerte 23 helyen, ingyenes napi zenetanulást biztosítva közel 1800, nehéz körülmények között élő gyereknek és fiatalnak. A közös zenélés egyrészt teret ad az összetartásnak és az egymásra figyelésnek, rendszerességre tanít, és sikerélményt biztosít az egyébként többnyire kudarcra ítélt gyerekek számára, emellett kapaszkodót, kitörési lehetőséget és jövőképet is ad nekik. A Symphonia Alapítvány tagjai A kiégés megelőzése a szociális célú művészetoktatásban című projektében célul tűzték ki, hogy módszert találnak a kiégés megelőzésére, kezelésére olyan kollégáiknál, akik szegény sorsú gyerekek művészeti oktatásával foglalkoznak rendszeresen. A projektet pilotként, jó gyakorlatként képzelik el, amely megfelelő módosításokkal az ország több területén, több fajta művészeti ág esetén is alkalmazható. „A zene nyelvén megszólítani, felkarolni és hitet, célokat adni egy gyereknek, az egész családot, sőt társadalmat gyógyító küldetés. Azonban ez a nemes ügy embert próbáló feladat, a zenepedagógusok egész életére hatással lehet. Adni magunkból akkor tudunk, ha megvan a lehetőségünk a rendszeres feltöltődésre” – mondja Rúzsa Magdi énekes, aki dalaival milliók lelkét ápolja határon innen és túl.
Sc’Up
A természettudományos kutatás a középiskolások fejében gyakran vagy unalmas, vagy elérhetetlen képként létezik. Négy ifjú biomérnök kutató ezt szeretné cáfolni izgalmas, interaktív workshopjával, amit minél több középiskolába szeretnének eljuttatni. A Sc’Up, azaz Science Up névre keresztelt program alappillére a gyakorlatiasság: a körülbelül 20 diákból álló csoportokat egy valós, életszerű probléma elé állítják, melynek megoldása csak rajtuk áll. A programmal olyan tudást adnak át a diákoknak, amire nem tér ki egy tankönyv vagy tanterv sem: megmutatják a diákoknak, hogy hogyan kell a megszerzett tudást a gyakorlatban alkalmazni.
Közbigyó
A tanárokból és szülőkből álló Közbigyó projekt csapata már általános iskolában fontosnak tartja a projektszemléletű gondolkodás elsajátítását, a csapatmunka megismerését és a kreatív ötletek megvalósítását. A diákoknak meghirdetett iskolai programjukon évente 40-50 projektötlet születik és valósul meg. A projekt az önkéntességen alapul, és nem a „tanításról” szól, hanem az önállósodásról, együttműködésről, csapatmunkáról, gyakorlati problémamegoldásról, kreativitásról, nyitott kommunikációról, rugalmasságról. A projektet szeretnék egyre több résztvevővel és egyre magasabb színvonalon megrendezni, és a céljuk, hogy országszerte minél több iskolában kipróbálják, adaptálják ezt az egyedi pedagógiai módszertant.
A cikk elkészítésében a Richter Gedeon Nyrt nyújtott segítséget.