Teszteltem a reformer gépes pilates edzést!

Néhány hónapja egy közeli mozgásstúdiónak köszönhetően ismerkedtem meg a matracos pilates alapjaival. Mivel olyan mozgásformát kerestem, ami alaposan átmozgat, és a mélyizmokra is hat, ezért hamar beleszerettem. Ám a legnagyobb élményt mégis a reformer pilates adta. Elmesélem, miért!

Bár sokan szkeptikusak a pilates-szel kapcsolatban – mondván, azzal nem lehet izmot növelni – nekem már az első pillanattól fogna nagyon kézenfekvőnek tűnt. Egyfelől az egykori gerincsérvem miatt nem minden mozgás esik jól, másfelől kinőttem már az ugrálós fitneszből. Ám a pilates mindent megad, amire a testem vágyik. Alaposan átmozgat, erősíti a mélyizmokat, lenyújt, és van annyira változatos, hogy eddig két egyforma edzésen még nem voltam.

Pilates_Chic&Charm
A lelkes újságíró csapat edzés előtt

Lelkesedésem csak akkor nőtt még nagyobbra, amikor meghívást kaptam az F&M fitness and more stúdióba, ahol a különleges, gépi pilates (azaz reformer pilates) edzést próbálhattam ki. Mivel eddig csak a talajon végzett gyakorlatok voltak ismertek számomra, kíváncsian vártam, miben különbözik, és miben hasonlít ez a típusú edzés az általam már ismerthez.

Tudtad?

Joseph Pilates fejlesztette ki kórházi ágyakból az I. világháború idején, mikor internálótáborba került és módszerével elkezdte tornáztatni a sérült, rokkant katonákat. Rugókat, köteleket szerelt a kórház néhány ágyára és ezek segítségével mozgatta az ott fekvő betegeket, akik így hamarabb felépültek. Az azóta eltelt közel 100 év alatt az ágyakat és Pilates módszerét továbbfejlesztették és rengeteg gyakorlat áll már rendelkezésünkre, hogy testünk rugalmasságát és erejét reformeren csiszoljuk.

Amikor beléptem a F&M fitness and more pilates edzőtermébe, teljesen ledöbbentett az a látvány, ami ott fogadott. A pilates gépek összetettsége már előre sejtette, hogy most sem fogok unatkozni. Nem volt mese, ezek az ágyak ránk vártak. Mint megtudtam, a reformer edzés lényege, hogy a rugók és kötelek segítségével az izmokat – edzettségünk szintjéhez mérten – erősíthetjük. Vagyis annyi rugót teszünk be vagy veszünk ki a gépből, amennyit meg tudunk nyújtani. A könnyebbséget az adja, hogy a fekvő pozíció miatt a gyakorlat közben bizonyos izomcsoportokat kikapcsolhatunk, így nem fáradunk el olyan hamar, és koncentráltabban erősíthetjük izmainkat.

Pilates_Chic&Charm

A reformeren sokféle gyakorlat elvégezhető: lehet hason, háton feküdni, ülni, térdelni, állni, az alátámasztási felület nagyságát változtatni, ezáltal fokozni vagy mérsékelni a kihívásokat testünk számára. Mivel a különböző testhelyzetekben másként hat ránk a gravitáció, változik a test súlypontja, így az izmok is másként fognak dolgozni. Például ugyanaz a mozdulat térdelve vagy hason fekve teljesen már érzetet fog okozni és más lesz a hatása is.

Nem tagadom, az óra alatt többször is a faliórára sandítottam, vajon hány perc van még hátra, de hősiesen végig csináltam a gyakorlatokat. Bevallom, elfáradtam. Ez nem egy izzasztós edzésfajta, hanem az a típusú, amely kivesz belőled minden energiát, mert koncentráltan, a feladatokra fókuszálva mozgattad meg szinte az összes izmodat. És ahogyan nem tudtam minden gyakorlatot tökéletesen megcsinálni, úgy az ismétlésszámokban sem voltam precíz. Innen szép nyerni. Ha tudod, honnan indulsz és mi a cél, akkor felépítve az edzéseidet szép eredményeket érhetsz el. Azt gondolom, hogy mindez a reformer pilates edzésekkel meg is valósítható.

Pilates_Chic&Charm

Kiknek ajánlhatjuk?

Azoknak is, akik a sérülések után szeretnének felépülni, visszanyerni erőnlétüket, akik a helytelen testtartások vagy mozgásminták miatt nem egyformán erős izmokkal rendelkeznek. De éppen így kiváló professzionális versenyzők számára, akik a túlfeszített, túlhajtott izmaikat szeretnék nyújtani.